یکی از رایج‌ترین بیماری‌های عضلانی که ابتلا به آن سن و سال خاصی نداشته و حتی جوانان هم ممکن است با آن درگیر باشند، کمر درد است. کمر درد دلایل مختلفی دارد و بسته به شدت و مشکلاتی که برای فرد ایجاد می‌کند، راهکار درمانی آن متفاوت است. با این حال یکی از راهکارهای درمانی اثبات شده که توسط همه پزشکان توصیه می‌شود، استفاده از بستر مناسب برای خوابیدن است. بستر خواب یا تشک مناسب و استاندارد تا حد زیادی از مشکلات و دردهای مفصلی در ناحیه کمر و گردن جلوگیری می‌کند اما تشک مناسب برای کمردرد چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه این مطلب از دانستنی های کالای خواب زیلالا قصد معرفی ویژگی‌های تشک مناسب برای کمردرد را داریم تا شما با نکات مهم برای خرید تشک های طبی مناسب برای رفع دردهای ناحیه کمر و گردن شوبد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا چند نوع از بهترین تشک ها برای کاهش کمر درد را به شما معرفی کنیم و بسته به سلیقه و بودجه تان بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تشک مناسب برای کمردرد

تشک برای کمردرد چه ویژگی‌هایی دارد؟

ابتلا به کمردرد آزاردهنده است. با ابتلا به عارضه های این چنینی و بیماری های منتهی به آن، مشکلات زیادی برای فرد به وجود می‌آید که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش توان حرکتی و مشکلات این چنینی اشاره کرد. کمردرد تمام زندگی شما را مختل می‌کند و حتی مانع خواب راحت و آرام هم می‌شود، به همین دلیل تا حد امکان باید از بروز آن جلوگیری کرد و به محض مشاهده اولین علائم نیز باید برای درمان این بیماری اقدام کرد. یکی از موثرترین اقدامات برای کاهش کمر درد و جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از درد در این ناحیه استفاده از تشک مناسب است.

خواب شبانه روی تشکی استاندارد تا حد زیادی از مشکلات و دردهای عضلانی به خصوص در ناحیه کمر، لگن و زانوها جلوگیری می‌کند. بهترین و اولین راهکار برای کاهش دردهای ناحیه پشت و گردن استفاده از تشک مناسب است. پیشنهاد ما برای کاهش دردهای عضلانی، خرید تشک طبی برای کاهش کمردرد است. این نوع تشک ها هم از نظر ارتفاع و هم از نظر ساختار و میزان نرمی استاندارد هستند و از مشکلات مفصلی جلوگیری می‌کند. تشک طبی برای کمردرد معمولا بدون استفاده از فنر تولید شده و در تولید آن از نوع خاصی از اسفنج به نام ابر ریباند استفاده می شود. البته نوع دیگری از تشک های طبی هم در بازار موجود است که ارزان تر است که در لایه مرکزی آن از پلاستوفوم متراکم بهره گیری شده است. 

در فروشگاه‌های کالای خواب محصولات زیادی تحت عنوان بهترین تشک برای کمردرد وجود دارند که همه آن‌ها استاندارد لازم برای جلوگیری از این عارضه را ندارند. یک تشک مناسب برای گودی کمر و مشکلاتی مانند کمردرد، از ویژگی‌های زیادی برخوردار است:

  • میزان سفتی متعادل
  • ساختار طبی مطابق با ارگونومی بدن
  • ارتفاع تشک
  • جنس و متریال به کار رفته در تشک

نرمی و راحتی

تشکی برای کمردرد و مشکلات ناشی از آن موثر و مناسب است که بیش از اندازه سفت و خشک نباشد و در عین حال از فرورفتن کمر در آن جلوگیری شود. بر خلاف تصور بسیاری از افراد خوابیدن روی تشک‌های سفت نه تنها کمکی به درمان کمردرد نمی‌کند بلکه این عارضه را افزایش نیز می‌دهد. تشک مناسب برای کمردرد باید به گونه‌ای باشد که با خوابیدن روی آن ستون فقرات شکل طبیعی خود را از دست ندهد. در تشک‌های بیش از اندازه سفت، ستون فقرات شکل طبیعی خود را از دست داده و در یک راستا قرار می گیرد، در واقع ستون فقرات بیش از اندازه صاف می‌شود که این موضوع تاثیر زیادی در ابتلا به کمردرد دارد. بنابراین میزان سفتی تنها ملاک برای خرید تشک برای کمردرد نیست. در ادامه به معرفی سایر ویژگی های یک محصول مناسب می پردازیم.

تشک طبی فنری مناسب برای کمردرد

برخلاف باور عموم تشک های طبی فنری که با فنرهای منفصل(پاکتی) تولید شده اند و از طراحی خاصی در تولید آن ها استفاده می شود برای کاهش کمردرد مناسب هستند. لازم به ذکر است که آن دسته از بیماران که مشکلاتی نظیر دیسک کمر را تجربه می کنند نباید از تشک های فنردار ( چه از نوع پاکتی و چه متصل) استفاده کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های تشک خوب برای کاهش مشکلات و دردهای کمر، داشتن فنر مناسب است. فنربندی استاندارد و نرم تا حد زیادی مشکلات کمر را کاهش می‌دهد.

تشک طبی فنری مناسب برای کاهش کمردرد

معمولا پزشکان به بیمارانی که با مشکلات و درد در ناحیه کمر به آن‌ها مراجعه می‌کنند و از دیسک کمر رنج نمی برند، استفاده از تشک طبی فنری پاکتی با فنربندی مناسب را توصیه می‌کنند تا دردهای عضلانی را کاهش داده و مشکلات مربوط به کمر نیز بهبود پیدا کند. از ویژگی های تشک طبی پاکتی توزیع وزن مناسب و کاهش فشار بر نقاط حساس بدن مانند کمر و لگن است. از ویژگی های این محصول این است که هرچقدر وزن و فشار یک نقطه بیشتر باشد، همان نقطه و به همان تناسب فرو می رود، بنابراین باعث فشار بیش از حد و نارحتی برای افراد نمی شود. این نوع تشک به افرادی که مشکلات گودی کمر دارند توصیه می شود. 

ارتفاع مناسب

تشک استاندارد برای مبتلایان به کمردرد علاوه بر نرمی و فنربندی مناسب باید دارای ارتفاع مناسب هم باشد. نشستن و برخاستن از تشک‌های بیش از اندازه بلند کار دشواری است و فشار زیادی به زانو و کمر وارد می‌کند و از طرفی تشک‌هایی که ارتفاع خیلی کمی داشته باشند هم استاندارد نیستند. ارتفاع خوب و استاندارد تشک باید به گونه‌ای باشد که هنگام نشستن روی آن با در نظر گرفتن ارتفاع تخت، زانوها زاویه 90 درجه داشته باشند. عموما تشک هایی که بین 22 تا 29 سانتی متر ارتفاع دارند جز تشک های استاندارد این افراد قرار دارند.

انواع تشک مناسب برای  کمردرد

همان‌طور که گفته شد، انتخاب تشک مناسب برای درمان مشکلات کمر به خصوص کمردرد که عارضه‌ای آزاردهنده است، اهمیت زیادی دارد. اگر برای خرید تشک به بازار مراجعه کرده باشید، با انواع مختلف این محصول مواجه خواهید شد که همه آن‌ها از نظر ظاهری تا حد زیادی مشابه اما دارای ویژگی‌های خاص خود هستند.

انواع تشک برای کمردرد

در صورتی که با استانداردهای این نوع تشک ها آشنایی نداشته باشید، انتخاب بهترین محصول برای خوابی راحت دشوار خواهد شد. در ادامه با چند مدل از تشک‌هایی آشنا خواهید شد که استاندارد آن‌ها مناسب درمان کمردرد است و حتی به عنوان تشکل مناسب برای دیسک کمر که جدی‌ترین عارضه این ناحیه از بدن است هم شناخته می‌شوند.

تشک‌های مموری فوم

یکی از جدیدترین و بهترین تشک‌های طبی که از نظر ارتفاع، جنس، بافت و... کاملا استاندارد و مناسب است و خوابیدن روی آن از مشکلات و دردهای مفصل به خصوص در ناحیه کمر جلوگیری می‌کند، تشک مموری فوم است. در این تشک طبی از ماده‌ای به نام مموری فوم استفاده شده که مهم‌ترین خاصیت آن فرم پذیری بالاست. با خوابیدن روی این مدل تشک، فشار و گرمای بدن در سطح تشک پخش می‌شود، سطح تشک شکل بدن فرد را به خود می گیرد و بدن در یک ناحیه فشرده و آزرده نمی‌شود. به علاوه گودی کمر هم روی این تشک شکل مناسب و استاندارد خود را دارد که این موضوع هم در کاهش دردهای کمر و عضلات بی‌تاثیر نیست.

تشک مموری فوم برای کاهش کمردرد

ساختار این مدل تشک چند لایه است و به دلیل بافت نرمی که دارد، مناسب افرادی است که طبق توصیه پزشک باید از تشک‌های طبی نرم استفاده کنند. لایه‌های این تشک به ترتیب شامل فوم هوشمند، اسفنج متراکم، ابر ریباند در مرکز و پارچه قابل تنفس در سطح رویی تشک است. برای خرید تشک مموری فوم خوب و اقتصادی از لینک زیر اقدام کنید.

تشک‌های لاتکس

از دیگر انواع تشک‌های طبی برای کمردرد می‌توان به تشک لاتکس اشاره کرد. این تشک ها انعطاف‌پذیر است و برای افرادی که به کمردرد دچار هستند، یک گزینه مناسب محسوب می‌شود زیرا به حفظ شکل طبیعی ستون فقرات کمک می‌کند. در این تشک از لاتکس طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود و ویژگی مهم آن کاهش فشار وارد شده به ناحیه کمر حین خوابیدن است. این تشک مناسب برای کمردرد، قابلیت ارتجاعی مناسبی هم دارد که این موضوع هم در کاهش فشار وارده به کمر حین خواب، تاثیر به سزایی دارد.

تشک لاتکس

در صورتی که تشک لاتکس از مواد طبیعی ساخته شده باشد، قیمت آن بالاتر است. نوع طبیعی لاتکس از صمغ درخت کائوچو گرفته می‌شود. البته لاتکس مصنوعی هم خواص مشابه دارد اما شکل‌پذیری آن حین خواب نسبت به لاتکس طبیعی کمتر است، در نتیجه با قیمت‌ پایین‌تری عرضه می‌شود.

تشک‌های هیبریدی

از دیگر انواع تشک‌هایی که برای بیماران مبتلا به مشکلات مفصلی به خصوص کمردرد مناسب است، می‌توان به تشک هیبریدی اشاره کرد. این مدل تشک از ترکیب فوم و لاتکس ساخته می‌شود و از ویژگی‌های مثبت هر دو مدل تشک بهرهمند است. ترکیب فوم و لاتکس موجب نرمی و انعطاف‌پذیری این تشک می‌شود و این مزیت را دارد که هنگام خوابیدن، ستون فقرات و مهره‌های کمر شکل کاملا مناسب و طبیعی داشته باشند. یکی از معایب تشک‌های هیبریدی قیمت نسبتا بالای آن‌هاست اما با در نظر گرفتن کیفیت و کاربرد این تشکل در درمان مشکلات کمر، می‌توان گفت که با هر قیمتی ارزش خرید دارد.

تشک هیبریدی برای کمردرد

تشک با قابلیت تنظیم نرمی

بهترین تشک طبی برای دیسک کمر، تشکی است که ارتفاع، سفتی و نرمی آن متناسب با وضعیت بدن و ستون مهره‌ها تنظیم شود. یکی از تشک‌هایی که این قابلیت را داشته و می‌توان میزان سفتی آن را متناسب با وضعیت کمر خود تنظیم کرد، تشک مموری فوم رویال است. در این مدل تشک امکان کم و زیاد کردن میزان نرمی تشک با حذف یا اضافه کردن لایه پد مموری فوم بر روی آن امکانپذیر است. این ویژگی نیز منجر می‌شود که تشک سفت‌تر یا نرم‌تر شده و متناسب با شکل و فرم ستون فقرات، حالت مناسبی به خود بگیرد.

تشک اسفنجی

دیگر تشک مناسب برای کمردرد، تشک اسفنجی است. این مدل تشک خاصیت ارتجاعی دارد و نه آنقدر سفت است که بدن را خشک کند و نه آنقدر نرم است که باعث انحنای بیش از اندازه ستون مهره‌ها شده و کمر را آزرده کند. این مدل تشک از الیاف خاصی تهیه نشده، به همین دلیل قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر انواع تشک‌های طبی و مناسب کمردرد موجود در بازار دارد. با این حال اسفنج به کار رفته در آن بسیار آسیب‌پذیر است و احتمال خرابی آن پس از مدتی استفاده وجود دارد.

تشک اسفنجی

نحوه ارزیابی تشک طبی در زمان خرید

تا اینجا در مورد ویژگی‌ها و انواع تشک‌هایی که برای کمردرد مناسب هستند و با استفاده از آن‌ها می‌توان درد و مشکلات این ناحیه از بدن را کاهش داد، صحبت کردیم. در این قسمت قصد توضیح نکاتی را داریم که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین تشک طبی برای عارضه‌های مفصلی را انتخاب کنید. نکاتی که در ادامه خواهیم گفت به ارزیابی انواع تشک و انتخاب بهترین مدل آن کمک می‌کنند. این نکات عبارتند از:

  • در نظر گرفتن بافت داخلی تشک: همان‌طور که گفته شد، انواع مختلف تشک از نظر بافت داخلی با هم تفاوت دارند. به همین دلیل اولین موضوعی که در زمان انتخاب و خرید تشک باید به آن توجه داشته باشید، بافت داخلی تشک است. برای مثال در صورتی که دیسک کمر دارید، بهتر است تشک‌های نرم‌تر را انتخاب کنید تا متناسب با وضعیت ستون فقرات شما حالت بگیرند.
  • بررسی فنرها: مورد مهم بعدی که در انتخاب تشک مناسب باید به آن توجه کنید، فنرهای تشک است. فنرها باید خاصیت ارتجاعی مناسبی داشته باشند و در تمام سطح تشک به صورت یکنواخت پخش شده باشند تا فشار وارد شده از کمر به تشک و بالعکس نیز یکنواخت باشد.
  • ارتفاع مناسب: همان‌طور که در ویژگی‌های تشک مناسب برای کمردرد گفته شد، ارتفاع تشک باید به اندازه‌ای باشد که نشستن روی آن یا بلند شدن از تخت و تشک راحت باشد. در صورتی که تشک ارتفاع زیادی داشته باشد، با اضافه شدن ارتفاع تخت، برخاستن از روی آن سخت می‌شود و فشار زیادی به زانوها و کمر وارد می‌شود.
  • لایه رویی: در ارزیابی و بررسی تشک باید به جنس لایه رویی آن هم توجه کرد. لایه رویی باید از پارچه‌ای با قابلیت تنفس تشکیل شده باشد تا در زمان تعریق بدن، رطوبت را به خود جذب نکند.

تشک طبی سفت یا نرم؟

یکی از سوالات مهم افراد در زمان خرید تشک استاندارد و مناسب برای کمردرد به خصوص در عارضه‌هایی مانند دیسک کمر، سفتی یا نرمی تشک است. تا همین چند سال پیش تصور می‌شد که تشک استاندارد و مناسب برای خواب باید سفت باشد تا در زمان خوابیدن کمر بیش از اندازه گود نشود. البته این تصور چندان اشتباه نبود. زیرا فرو رفتن در تشک‌های نرم و خم شدن بیش از اندازه کمر و ایجاد زاویه بین ستون فقرات و مهره‌های گردن موجب درد شدید در ناحیه کمر و گردن می‌شود اما تشک نباید آنقدر سفت باشد که ستون فقرات به شکلی خطی صاف در بیاید.

در واقع تشکل مناسب ستون فقرات که از عارضه‌های مربوط به کمر جلوگیری می‌کند باید به گونه‌ای باشد که انحنای طبیعی ستون فقرات با دراز کشیدن روی آن سفت شود. به علاوه سفتی و نرمی تشک باید به اندازه‌ای باشد که تحمل وزن بالاتر را نیز داشته باشد و در صورتی که وزن فرد کمی بیشتر بود، فرو رفته نشود. در صورتی که وزن پایینی دارید، می‌توانید تشک‌های نرم‌تر را انتخاب کنید اما اگر وزن شما کمی بالاست، تشک مناسب برای کمردرد شما، تشکی است که بافت سفت‌تری داشته باشد و کمتر دچار فرورفتگی شود.

قیمت تشک مناسب برای کمردرد

دغدغه بسیاری از افراد در زمان خرید محصولات طبی، قیمت آن‌هاست. این محصولات معمولا قیمت بالاتری نسبت به محصولات معمولی دارند. با این حال در میان انواع تشک‌های طبی می‌توان مدل‌هایی را نیز پیدا کرد که از قیمت استانداردی برخوردار باشند. به طور کل قیمت‌گذاری این محصول به مسائل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس لایه‌های داخلی تشک
  • نوع تشک (اسفنجی، فومی و...)
  • استاندارد تشک از لحاظ سفتی و نرمی و ارتفاع
  • ابعاد و اندازه تشک
  • جنس پارچه رویی تشک
  • طبیعی یا مصنوعی بودن الیاف داخلی به خصوص در تشک‌های هیبریدی و لاتکسی
  • ست یا تک بودن تشک (داشتن بالشت استاندارد طبی و....)
  • تولید کننده و برند تشک
  • قیمت روز محصول در بازار جهانی

سخن پایانی

همه ما تقریبا 6-8 ساعت از روز را در خواب به سر می‌بریم. خواب خوب هم برای سلامت جسم و هم برای سلامت روح اهمیت دارد. برای خوابی راحت، داشتن محصولات خواب با کیفیت مانند تشکل مناسب حائز اهمیت است، تا حدی که یک تشک مناسب از مشکلات و دردهای کمر هم جلوگیری می‌کند. همان‌طور که در این مطلب گفته شد، با انتخاب یک تشک خوب و استاندارد می‌توانید مانع کمردرد شوید و حتی انواع حاد این عارضه مانند دیسک کمر را نیز تسکین داده و درمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *